اسم دختر مذهبی نام پسر قرآنی دانلود

مطالب علمی قرآنی، اسامی، نامهای پسر و دختر مذهبی، خبرهای جذاب + عکس های دیدنی مذهبی

مقاله ای پیرامون مهدویت شخصیه و دفاعیه

علیرضا
اسم دختر مذهبی نام پسر قرآنی دانلود مطالب علمی قرآنی، اسامی، نامهای پسر و دختر مذهبی، خبرهای جذاب + عکس های دیدنی مذهبی

مقاله ای پیرامون مهدویت شخصیه و دفاعیه

مهدویت شخصیه و نوعیه
در باب مهدویت، عقیده ی مذهبی شیعه این است که مهدویت خاصه صحیح و مقبول است و آن چه مورد پذیرش است مهدویت شخصیه است نه مهدویت نوعیه.
اما بعضی از صوفیه و عرفا قایل به مهدویت نوعیه بود یا هستند. به این معنا که عقیده دارند در هر عصری و دوره ای باید یک مهدی وجود داشته باشد که ویژگی ها و خواص مهدویت و هادویت را داشته باشد و می گویند هیچ عصری خالی از یک مهدی هادی نیست و ضرورتی هم ندارد که مشخص شود از نسل چه کسی است و چه خصایصی را داراست. این عقیده ی بعضی از صوفیه و عرفا است که البته از نظر ما نامفهوم بلکه مردود است. عقیده ی مبرهن و مستدل مذهب شیعه آن است که مهدویت، مهدویت شخصیه است، یعنی یک فرد است که مهدی این امت است و موعود امت ها و ملت ها است و ابعاد و ویژگی های او مشخص است. خانواده اش، پدر و مادرش، محل ولادت و غایب شدن و نشانه های ظهورش حتی خصوصیات جسمی او و در یک کلام همه ی ابعاد مربوط به او اعلام شده است و با این مشخصات و ویژگی های ذکرشده، ما فقط یک مهدی را قبول داریم. آری یک فرد به عنوان مهدی است که واجد و جامع تمامی این خصایص و ویژگی ها و نشانه ها است.
برای آن که مفهوم مهدویت نوعیه مقداری روشن تر شود، با اشعاری از ملای رومی درباره ی امام حی غایب دقت کنید که می گوید هر دُوری یک ولی دارد ولی ما معتقدیم که در تمام ادوار و اعصار تنها و تنها یک ولی هست. ملای رومی می گوید:
پس به هـــــر دوری ولیی قایــــــم است
تا قـــــیامــــــــــــت آزمـــایش دایم است
هر که را خوی نــــــکو باشـــــد بـــرست
هر کسی کو شیشه دل باشد شکست
پس امام حی قایــــــــم آن ولــــی است
خواه از نسل عمر، خواه از علـــی است
مهدی و هـــــــادی وی است ای راه جو
هـــم نهـان و هــــــم نشسته پیش رو
این که در مفاد ابیات بالا ملاحظه می فرمایید مفاد مهدویت نوعیه است. ما قایل هستیم که این ادعا هیچ دلیل و برهانی در مقام اثبات ندارد، بلکه تمامی ادله ی مهدویت شخصیه و خاصه به گونه است که هر نوع مهدویت دیگری را نفی می کند و مهدویت شخصیه ی خاصه را با همان ابعاد و جزئیات و شرایط و صفات و علاماتی که بیان داشتیم، اثبات می نماید. پس اگر در مطالعات و بررسی ها پیرامون امام زمان، علیه السلام، مهدویت نوعیه به بیان فوق یا هر بیان دیگر ارایه و مطرح شود باید توجه داشت که این نظر و عقیده ی اصیل و پذیرفته شده ی شیعه ی امامیه نیست بلکه دیدگاه مذهب شیعه همان مهدویت خاصه ی شخصیه است که به آن معتدیم.

موضوعات مرتبط: مهدویت و ظهور ، مقاله های وبلاگ
برچسب‌ها: مهدویت , ظهور , مهدی نوعیه , شخصیه

تاريخ : جمعه نوزدهم مهر ۱۳۹۲ | 9:5 | نویسنده : علیرضا |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.